17
خردادPersian Moons Name
1401
37 بازدید

زندگی‌نامه پیتر بهرنس

 

پیتربیرنس ( 1868 – 1940) معمار و طراح آلمانی بود. او فردی تأثیرگذار بر جنبش مدرنیسم بود و سران نامدار این جنبش همچون لودویگ میس ون دروهه ، لوکوربوزیه و والتر گرو پیوس در سال‌های اولیه کاری‌شان، تحت استخدام او بودند.
بیرنس از سپتامبر 1877 الی عید سال 1882 در کریسشیانیوم هامبورگ به تحصیل مشغول بود. در سال‌های 1886 تا 1889 نقاشی را در هامبورگ، دوسلدورف و کارلروه آموخت. در سال 1890، با لیلی کرامر ازدواج کرد و به مونیخ نقل‌مکان نمود. در ابتدا ، به‌عنوان نقاش، تصویرگر و صحاف دستی مشغول به کار بود.
او به‌طور مداوم در جمع بوهمین ها حضور داشت و به مسائلی مرتبط با ایجاد اصلاحات در سبک زندگی علاقه‌مند بود . در سال 1899 ، بیرنس دعوت‌نامه‌ی گرند دوک ارنست لودیگ در هسل را پذیرفت تا دومین عضو مجمع هنری دارمستات وی باشد. بیرنس در این مجمع خانه خود و تمام اسباب و اثاثیه آن را مانند مبلمان، حوله‌ها، نقاشی‌ها و سفال‌ها را به دست خود ساخت. ساخت این خانه به‌عنوان نقطه عطف زندگی وی محسوب می‌شود، چراکه در این مقطع وی حلقه هنرمندان مونیخ را ترک گفت و از سبک هنر نو جداشده و به سبک طراحی متین وجدی‌تری روی آورد.
بیرنس یکی از افراد پیشتاز در اصلاحات معماری ابتدای قرن بود و یکی از طراحان اصلی کارخانه‌ها و ساختمان‌های اداری با آجر، آهن و شیشه محسوب می‌شد. درسال 1903، بیرنس مدیر کونتس گوربشول دوسلدورف شد که در این مقام موفق به ایجاد اصلاحات زیادی گشت. در سال 1907 بیرنس به همراه ده نفر دیگر که در میان آن‌ها اسامی هرمان موتسیوس ، تئودور فیشر، ژوزف هافمن ، ژوزف ماریا اولبریچ، برونو پاول، ریچارد ریمراشمیت ، فریتز شوماخر نیز به چشم می‌خورد، به همراه دوازده شرکت گرد هم آمدند تا جرمن ورک بوند را تأسیس کنند. به عنوان یک سازمان، این مجمع به‌طورجدی به قواعد و اولویت‌های جنبش هنر و صنایع‌دستی پایبند بود، اما تصمیم به ایجاد تغییرات مدرن در ان داشت. اعضای جرمن ورک بوند تصمیم داشتند تا از طریق بهبود بخشی در طراحی وسایل روزمره و محصولات، در ذائقه آلمانی تغییری جدی به وجود بیاورند.
این جنبه اجرایی، باعث تأثیرگذاری بی‌مثالی در صنعتگران، متخصصین سیاست‌های عمومی، طراحان، مخترعین، منتقدین و افراد دانشگاهی شد. طراحی بیرنس برای آ اِ گ اولین اجرای بزرگ وی بود که مؤید اعتبار و پایایی اهداف و مقاصد ورک بوند محسوب می‌شود.
در سال 1907، کارخانه ء آ اِ گ بیرنس را به‌عنوان مشاور هنری برگزید. بیرنس، طراح اصلی هویت‌سازمانی این کارخانه بود و لوگو، طراحی محصولات و تبلیغات را بر عهده داشت. به همین سبب، بیرنس اولین طراح صنعتی تاریخ محسوب می شود. پیتر بیرنس هیچ‌گاه به استخدام رسمی شرکت آ اِ گ درنیامد، و در حد مشاور هنری باقی ماند. در سال 1910، بیرنس کارخانه توربین آ اِ گ را طراحی کرد.
بین سال‌های 1907 تا 1912، بیرنس شاگردان و دستیاران متعددی داشت که از میان آن‌ها می‌توان به میس ون دروهه، لوکوربوزیه و آدولف میر، ژان کرامر و والتر گروپیوس اشاره کرد. گروپیوس بعدها اولین مدیر مدرسه معروف معماری باوهاوس شد. از سال 1920 تا 1924، بیرنس مسئول طراحی و ساخت ساختمان مدیریت تکنیکی هوشت آ.گ. در هوشت بود. در سال 1922، دعوت‌نامه تدریس در آکادمی هنرهای زیبای وین را پذیرفت .
پیتر بیرنس مدیر دپارتمان معماری آکادمی هنر پروسیان در برلین باقی ماند. در سال 1926، ونمن ژوزف باست لوک، یک فرد انگلیسی، از پیتر بیرنس درخواست کرد تا خانه‌ی وی را در نورتامپون انگلستان طراحی کند. این خانه که ” نیو ویز” نام دارد، اغلب به‌عنوان اولین بنای مسکونی مدرن در انگلستان قلمداد می‌شود.
در سال 1928، بیرنس برای ساخت و طراحی نیو سیناگوگ در زیلینا، برنده جایزه بین‌المللی شد . این بنا با کاربری مرکز فرهنگی، همچنان پابرجاست.
در سال 1936 از بیرنس درخواست شد از وین بازگردد تا پس از هانس پولتزیگ، کلاسهای پیشرفته معماری را در آکادمی هنر پروسیان در برلین را برگزار کند. گفته می شود این تصمیم با تأکید هیتلر اتخاذشده است.
بیرنس، با دستور ساخت ساختمان مرکزی آ اِ گ در محور شمالْ جنوب معروف البرت اسپیر با ایده‌ی رویای شهرسازی هیتلر در برلین همسو شد. اسپیر اعلام کرد که انتخاب بیرنس، با مخالف فردی نیرومند بنام آلفرد رونبرگ مواجه شد، اما این انتخاب با موافقت هیتلر ـ که طراحی سفارت سنت پترزبورگ توسط بیرنس را ستایش می‌کرده است ـ همراه بوده است. این فرایند با گزارش آکادمی هنر مبنی بر عضویت بیرنس در جنبش نازی‌ها کم‌وبیش همخوانی دارد
ساختمان عظیم آ اِ گ با پنجره‌های مرتب و پر از جزئیات، ساخته نشد؛ بیرنس در تاریخ 27 فوریه 1940 در هتل بریستول برلین از دنیا رفت، درحالی‌که از سرمای محل زندگی‌اش گریزان بود.
سبک‌ها
بهرنس برخلاف سبک سنتی آلمان ها که نوشتن متون به سبک گوتیک بود، به طرح‌های سبک رومی (Roman) علاقه‌مند بود. طرح‌های ابداعی وی برای کمپانی AEG به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۰۷ بهرنس به‌عنوان مدیر هنری کارخانه‌ی AEG منصوب شد. این کارخانه ژنراتور، کابل، لامپ‌های معمولی، لامپ‌های قوسی و دیگر محصولات الکتریکی را که مصارف خانگی و صنعتی داشتند، در سطح گسترده تولید می‌کرد. سپس رفته‌رفته مسئولیت‌هایش افزایش یافت.
قابل‌ذکر است که از سال 1907 تا 1912 معماران برجسته‌ای چون لودویگ میس وندرروهه، لوکوربوزیه و والتر گروپیوس از شاگردان وی بودند. پیتر بهرنس در سال ۱۹۴۰ در برلین درگذشت، اما آثار تفکرات و سبک طراحی به‌وسیله شاگردانش ازجمله گروپیوس، لوکوربوزیه و میس وندروهه در دنیای طراحی باقی ماند. به‌طوری‌که رد پای تفکرات او در طراحی محصولات نیمه اول قرن بیستم به‌طور کامل مشهود است.

 

 

 

شرکت جنرال الکتریک (آ ای گ)

 

 

 

 

درب خانه‌ی بهرنس در دارمشتات، 1901

 

طراحی کتری الکتریکی برای کمپانی آ ای گ