15
اسفندPersian Moons Name
1400
54 بازدید

معرفی و نقد فیلم Unfinished Spaces 2011

کارگردانان: آلیساناهمیاس و بنیامین موری
فیلمبرداری: بنجامین موری
بازیگران: ریکاردو پورو، ویتوریو گاراتی و روبرتو گوتاردی
ژانر: مستند
تاریخ انتشار: 19 ژوئن 2011
مدت زمان: 86 دقیقه
سالها پیش فیدل کاسترو و چه گوارا ایده ساخت مدارسی برای مردم فقیر شهر کوبا را مطرح کردند. مدرسه ای که به هیچ موسسه و حکومتی وصل نباشد و بتواند مستقل فعالیت کند و از مردم باسواد شهر برای دانش آموزی به مردم بی سواد کمک بگیرد. آنها از ریکاردو پورو، و دو معمار ایتالیایی به نام های ویتوریو گاراتی و روبرتو گوتاردی برای طراحی مدارس در زمین گلفی در هاوانا کمک گرفتند. در سال 1962 در جریان ادامه ساخت مدارس، زمانی که تعدادی از این کلاس ها بهره برداری میشد، بحران موشکی کوبا اتفاق افتاد. دولت و گروه های انقلابی آن زمان ادامه ساخت مدرسه را بیهوده و منافق با شرایط ملتهب کشور دانستند و ترجیح میدادند هزینه ساخت این مدارس صرف امور دفاعی کشور شود. با وجود اختلاف نظرها و کشمکش ها، سرانجام ساخت مدارس در سال 1965 متوقف شد.
این مستند با کمک مصاحبه و پخش تصاویر کلوزآپ از معماران، تصاویری از سایت پروژه و روند ساخت مدارس و همچنین تصاویری از دیاگرام ها و نقشه های پروژه اطلاعاتی از اولین مراحل شروع کار تا زمان توقف پروژه، و سپس شروع بازسازی و مرمت آنها را بیان میکند.
این مستند اشاره مستقیمی به موضوع تاثیرپذیری معماری از اوضاع اجتماع، سیاست، فرهنگ و اقتصاد جامعه دارد و داستان آن نمونه موردی خوبی برای این قبیل تاثیرپذیری هاست. توجه داشته باشیم آنچه در این مستند گفته شد رخ دادن انقلابی به بزرگی انقلاب کوبا بود که در بسیاری از ساختار های کشور تاثیر گذاشت که معماری یکی از آنها بود. حال اگر انقلاب را نوعی دگرگونی، مخالفت و یا اعتراض در نظر بگیریم، در مقیاس کوچکتر مثل کمپین های مردمی که در شهرها برای متوقف کردن بعضی ساخت و سازها فعالیت میکنند، چه تاثیری در پروژه های شهری ما می گذارند.؟! چگونه آن پروژه ها را متوقف و یا مسیر آنها را عوض میکنند.؟! آیا میتوانیم این قبیل جریانات را که در موارد متعدد در شهر های مختلف کشور رخ میدهند، نمونه ای از تغییر مسیر معماری توسط انقلابی کوچک بشماریم.؟!