08
اسفندPersian Moons Name
1400
50 بازدید

معرفي و نقد فيلم Manhatan1979

تاریخ انتشار: 25 آوریل 1979 (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: وودی آلن
موسیقی: جورج گرشوین;
نوازنده فیلارمونیک نیویورک، زوبین مهتا و فیلارمونیک بوفالو، مایکل تیلسون توماس
نوشته شده توسط: وودی آلن; مارشال بریکمن
باکس آفیس: 40.2 میلیون دلار
تهیه کننده: Charles H. Joffe
فیلم منهتن برشی از داستان زندگی شخصیتی به نام ایساک دیویس با بازی وودی آلون است. او مردی میانسال است که ازدواجش به شکست ختم شده است. در حال حاضر همسر قبلی او قصد دارد کتابی درباره زندگی شخصی اش بنویسد. ایساک دیویس که متوجه این موضوع میشود تصمیم میگیرد تا همسر قبلی اش را از انجام این کار منصرف کند زیرا اگر او این کتاب را بنویسد نقایص و ضعف های ایساک در زندگی شخصی اش عمومی میشوند. در همین زمان او با دختر جوانی آشنا میشود و داستان فیلم پیش میرود…
میتوان گفت محتوای داستان مستقیما ارتباطی با دنیای معماری ندارد. چیزی که باعث شده است این فیلم جزو فیلم های معماری قرار بگیرد، سبک فیلم برداری صحنه های آن است. فیلم با تصاویری زیبا از نیویورک سال 1979شروع میشود. در این تصاویر لوکیشن های شهری دیده میشود. تصاویر جزئیاتی مثل گذرگاه های شهری، خیابان ها، ترافیک خودروها، مبلمان شهری، نورها، پنجره ها، نماهای ساختمان ها و عبور و مرور شهروندان نیویورک را نشان میدهد.
در ادامه فیلم که داستان اصلی شروع میشود، تصویربرداری از صحنه ها به گونه ای است که تصویر بردار وسعت بیشتری از صحنه را در کادر جای داده است. بدین ترتیب مخاطب زاویه دید وسیع تری از حضور بازیگران در صحنه را خواهد دید. اتفاق مثبت این تصاویر در این است که دیدی به بیننده میدهد که توسط آن، تمام تمرکز او را از موضوع اصلی که برای مثال حضور دو بازیگر در صحنه و رد و بدل شدن دیالوگ بین آنها باشد برمیدارد. و بخشی از آن را به اتفاق های دیگر صحنه مثل فضا و دکوراسیون که اغلب از آنها غافل میشود متمرکز میسازد.
انسان ها در شلوغی اتفاق های روزمره خودشان را در مرکز رویدادها میبیند و تصور میکنند که تمامی اتفاقات گرداگرد آنها رخ میدهد، اما صحنه های این فیلم متذکر میشود که در نگاهی از عقب تر و بزرگتر؛ هر اتفاق و گفتگویی جزای کوچکی در صحنه است که همگی آنها در بستر فضای معماری رخ میدهد. نکته ای که به تصاویر این فیلم عمق داده است استفاده از تم سیاه و سفید است، بدین ترتیب تاثیر روشنایی ها در فضاها بهتر دیده میشود.
با این حال فیلم ارزش محتوایی خاصی ندارد. اگر قصد دارید فیلم معماری تماشا کنید حتما وقت خودتان را صرف اثر با ارزش تری کنید.