25
بهمنPersian Moons Name
1400
55 بازدید

نقد و معرفی انیمیشن zootopia2016

نقد انیمیشن زوتوپیا
انیمیشن زوتوپیا داستان زندگی خرگوشیست به نام جودی که آرزو دارد پلیس شهر وحش شود. او برای رسیدن به رویای خود به شهر وحش میرود و در آزمون های ورودی اداره پلیس قبول میشود. او اولین پلیس خرگوش شهر وحش است. جودی در شهر وحش با روباهی به نام نیک آشنا میشود و در سیر اتقاق های مختلف موفق میشود که با کمک نیک شهر را نجات دهد.
ما در این مطلب سعی داریم این انیمیشن را از منظر معماری بررسی کنیم.
در ابتدای فیلم اجرای نمایشی در سالن تئاتر را میبینیم که جودی بازیگر آن نمایش است. پس از تمام شدن نمایش میبینیم که جودی و پدر مادرش از سالن بیرون می آیند و در فضای بازارچه مانندی قرار میگیرند. به تصاویری که از این بازارچه پخش میشود دقت کنید. در قسمتی از مزرعه ها و باغ ها، چند غرفه موقت برای فروش محصولاتی که عمده آن ها محصولات زمین های اطراف هستند جای گذاری شدند. موقعیت غرفه ها، فضای روباز، ساختار خیابانی غرفه ها و نزدیکی غرفه های فروش به محل کاشت محصولات فضای مطلوبی را بوجود آورده است.

در ادامه انیمیشن، در مراسمی اولین پلیس خرگوش شهر را معرفی میکنند. نکته ای که در این صحنه وجود دارد، چیدمان صندلی هاست. در این چیدمان بهترین موقعیت دید کامل به سن، به فضای رفت و آمد اختصاص داده شده است، و صندلی های حضار را در سمت چپ و راست قرار گرفته است. این جای گذاری و چیدمان صندلی ها از لحاظ، صرف نظر کردن از دید کامل و مطلوب به سن مشکل دارد.

در سکانسی که راه آهن شهر خرگوش محله را نشان میدهد میبینیم که قطار بسیار جالب طراحی شده است. این قطار 3 قسمت و 3 ورودی با ارتفاع های مختلف برای سه دسته از حیوان های مختلف دارد. این طراحی باعث میشود تا استفاده کردن از این قطار برای آنها راحت تر باشد. این همان چیزیست که در معماری به آن احتیاج داریم “عملکردگرایی” و “توجه به ابعاد انسانی”

در مسیر رسیدن به شهر وحش میبینیم که مسیر قطار به طور جالبی از شهرهای مختلف با اقلیم های مختلف گذر میکند. مثلا در تصاویر هوایی ای که از شهر نشان داده میشود میبینیم که شکل شهرسازی طوری هست که تمامی برج ها و ساختمان های بلند در مرکز و ساختمان های کوتاه تر در وسط قرار گرفته اند. طراحی خلاقانه برج هایی شبیه درخت و دروازه های اطراف شهر که قطار از آن خارج میشود همگی جنبه هایی از معماری هستند.
خلاقیت بالایی که در طراحی این فضاها بکار رفته است، این انیمیشن را بسیار دیدنی کرده است. طراحی خلاقانه برج هایی که شکلی غیر متعارف دارند، طراحی مسیر قطار، طراحی ساختارهای شهری با آب و هوای مختلف، مصالح، رنگ و شکل ساختمان های منطقه کویری، طراحی دورازه های شهری و طراحی مسیر رودخانه به شکل خیابان و پل های منطقه زمستانی و طراحی منطقه سرسبز استوایی که میتواند تصویری به آینده معماری سبز باشد، همگی تصاویری بسیار زیبا و خلاقانه از فضاهای شهری هستند که میتوانند به خلاقیت تماشاگر کمک کنند.

ایستگاه قطار شهر وحش پر از ایده های خلاقانه و زیباست. سردر ایستگاه راه آهن شهر وحش، طراحی ورودی قطارها و پیاده رو ها، طراحی سقف مجموعه و فضاهای سبز، و جزئیاتی مثل نرده نیم طبقه ها، لوسترهای وسط، ستون ها و جزئیات پنجره ها از زیبایی های طراحی این فضاست. عملکرد گرایی در این فضاها بسیار به چشم می آید.
نکته حائز اهمیت در طراحی فضاهای این انیمیشن، توجه به فیزیک و شرایط حیوان های مختلف برای راحتی عملکرد های آنهاست. در قسمتی استخر کوچکی را میبینیم که خوک های آبی، برای شرایط بدنی شان از آنجا رد میشوند تا بدنشان خیس بشود، در سکانسی آسانسورهایی مناسب ابعاد موش ها و در غرفه فروش آبمیوه، امکانی برای فروش آبمیوه به قد بلندترین حیوانات طراحی شده است.
اگر بخواهیم نمونه این موضوع را در دنیای واقعی بررسی کنیم، میتوانیم در نظر بگیریم اگر عموم شهروندان انسان هایی با فیزیک عادی هستند که میتوانند از همه امکانات بدون مشکل استفاده کنند. احتمالا باید گفت مواردی مثل بالابرها، رمپ ها، آسانسورها، توالت های فرنگی و یا مسیر وسط پیاده روها که برای نابینایان طراحی میشوند عناصری هستند که در کنار معماری قرار میگیرند تا راحتی مخاطبین را تضمین کنند.

در سکانس بعدی مجتمعی را میبینم که جودی موقت در آن ساکن میشود که انگار مشکلات آپارتمان سازی امروز در این اتاق نمایش داده میشود. سازه ضعیف ساختمان و دیوارهای نازکی که بین اتاق هاست از مشکلات اصلی این فضاست که در سکانس هایی با گفت و گوهای بامزه بین جودی و همسایه اش نمایش داده میشود.

در تصویر هوایی که از اداره پلیس نشان میدهد میبینیم لنداسکیپ کاملا طراحی شده است. استفاده از بام سبز، طراحی شاخص ورودی، طراحی پارکینگ ماشینها،طراحی پله ها و رمپ و فضاهای سبز کوچک اطراف و طراحی ایستگاه… از ویژگی های این طراحیست.

در سکانسی که جودی به دنبال دزد مغازه گل فروشی است محدوده جوندگان کوچک را نشان میدهد که به درستی این منطقه با توجه به نیاز و مقیاس این جوندگان طراحی شده است و بودن دو حیوان که برای این فضا نیستند، مفهوم مقیاس را به خوبی نشان میدهد. نکته جالب و منحصربفرد شهر جوندگان کوچک، طراحی خاص پل های هوایی آن است. تصور کنید آیا ممکن است روزی پل های هوایی جدا از عملکردی که هویت آنهاست، زیبایی بصری هم داشته باشند.؟! و خود پل های هوایی بتوانند به تنهایی، سازه ای با طراحی خاص معماری باشند.؟!

در سکانس های بعدی جودی برای پیدا کردن سمور آبی به سالن یوگایی میره که سمور اونجا زیاد میرفته. به دکوراسیون این دقت کنید.! پرده، آبنمای داخل سالن، موسیقی ای که پخش میشود، نور کم، استفاده از شمع و طرح تابلوی مدولار همگی یک فضای آرامبخش را معرفی میکند.
نکته جالب پنهان در این سکانس اینست که کلاس یوگا در فضایی خصوصی (حیاط ساختمان) برای حیواناتی برگزار میشود که میخواهند زمان کلاس را، بدون لباس باشند. این فضا به حیوانات شهر این امکان را میدهد که خارج از فضای شهری که قوانین آن پوشیدن لباس است، در فضایی آزاد باشند. نمونه این موضوع را میتوانیم فضاهایی مثل باشگاه های روباز خصوصی یا پارک های بانوان نام برد.

در ادامه داستان شهر با چالش های زیادی روبرو میشه، جودی و نیک مشکلات رو حل کردند و در نهایت، در سکانس پایانی جشنی در میدان شهر برگزار میشه. در این سکانس به اهمیت فضاهای عمومی داخل شهرها اشاره میشه.! این جشن در میدانی برگزار میشه که در آن هسته مرکزی میدان برای گروه موسیقی، آبنما، نورپردازی و صفحه نمایش های بزرگ فضای مناسبی را برای تجمع ساختند.

انیمیشن زوتوپیا از لحاظ طراحی ساختار فضاهای شهری بسیار خلاقانه و با دیتیل بالا کار کرده است. ساختمان های دور از ذهن و رنگین و خلاقانه، نقش موثری در زیبایی انیمیشن دارد.