07
تیرPersian Moons Name
1400
100 بازدید

نکاتی برای طراحان تجربه کاربری UX

برای اکثر ما، تلفن های همراه، مرکز جهان ما هستند. ما از آنها برای برقراری ارتباط با یکدیگر، تماشای تلویزیون، ضبط خاطرات، پرداخت قبض ها، سفارش غذا، به روز نگه داشتن آخرین اخبار، اداره مشاغل استفاده می کنیم. این لیست بی پایان است.
در سال 2020 ، تقریبا 7 میلیارد کاربر دستگاه تلفن همراه وجود داشته و این آمار در حال گسترش است.
تقریبا 67٪ از جهان دارای دستگاه تلفن همراه هستند ، اما مهمتر از همه، بیش از 50٪ از کل بازدید وب سایت از طریق تلفن های هوشمند انجام می شود (و این حتی شامل برنامه های تلفن همراه بومی نیست!). این بدان معنی است که طراحان UX باید هنگام طراحی رابط ها، کمی بیشتر روی موبایل تمرکز کنند. اما، دقیقاً بر روی چه چیزی تمرکز کنیم؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به ارائه برخی از این نکات بپردازم.

1. طراحی برای استفاده یک دست

متداول ترین نوع کاربر ، کاربری است که از دستگاه همراه خود فقط با یک دست استفاده می کند. به عنوان یک کاربر، این کار فوق العاده دشواری نیست، اما چند مورد وجود دارد که می تواند کاملاً مشکل ایجاد کند و باعث ناامیدی کاربران شود.
تصویر زیر قابلیت دسترسی مناطق مختلف را در یک دستگاه تلفن همراه با اندازه متوسط نشان می دهد. نواحی صورتی رنگ در دسترس و مناطق قرمز آبی در دسترس ترین مناطق هستند. این مشکل با نمایش گرهای بزرگتر برجسته می شود، زیرا متاسفانه انگشت شست ما برای بزرگ شدن با آنها رشد نکرده است! در نتیجه ناوبری اصلی شما باید در پایین ثابت شود تا بدون مانع دسترسی به آن امکان پذیر باشد.

2. طراحی برای همه از طریق قابلیت دسترسی

19٪ جهان نوعی معلولیت دارند. این نه تنها بخش قابل توجهی از کاربران است، بلکه طراحی با در نظر گرفتن قابلیت دسترسی می تواند به نفع همه باشد – نه تنها افراد دارای معلولیت. که با نکاتی از این دسته آشنا خواهیم شد.

کنتراست رنگی

ابتدا اجازه دهید در مورد تضاد رنگ صحبت کنیم. کنتراست رنگ تعریف می کند که کاربران به راحتی می توانند بین دو عنصر مختلف بصری تفاوت قائل شوند. کنتراست رنگی بهینه این اطمینان را می دهد که همه افراد می توانند بدون در نظر گرفتن دستگاه مورد استفاده، اندازه قلم و اختلال بینایی، رابط های ما را به وضوح ببینند.

میزان کنتراست مناسب، همانطور که در دستورالعمل های دسترسی به محتوای وب WCAG 2.0 تعریف شده است، بسته به اینکه در مورد آیکون ها صحبت می کنیم یا از متن صحبت می کنیم، متفاوت است. وقتی نوبت به متن می رسد، بسته به اندازه قلم، مقدار آن متفاوت است.
بهینه سازی برای مقدار مناسب کنتراست رنگ، تضمین می کند که همه افراد می توانند بدون توجه به دستگاه، اندازه قلم و اختلال بینایی، رابط های ما را به وضوح ببینند.

اندازه هدف( دکمه یا قسمت مورد نظر برای لمس یا ضربه زدن)

برخی از کاربران، به ویژه کسانی که دارای معلولیت حرکتی هستند، در تعامل با دستگاه های فن آوری دچار مشکل جسمی می شوند، خصوصاً در مورد فعال سازی اهداف کوچک. به همین دلیل ، WCAG 2.0 و Google Web Fundamentals از حداقل اندازه هدف ضربه به ترتیب 44px و 48px حمایت می کنند تا از قابلیت کلیک مطلوب اطمینان حاصل کنند.
همچنین اهداف ضربه علاوه بر اندازه مناسب، نباید زیاد به هم نزدیک باشند. اگرچه این مسئله به ندرت رشد می کند، اما ممکن است بسیار ناامید کننده باشد. مثالی از این موارد وقتی است که از پیوندها در لیستی استفاده می شود و فاصله خط ها خیلی کم است.

3. بهینه سازی Landscape

Landscape بیشتر در تبلت ها رایج است. هنگام طراحی Landscape، از عناصری که فضای عمودی بیش از حد را اشغال می کنند، پرهیز کنید و عناصر کم اهمیت را به طور جزئی یا کامل از کادر خارج کنید.

4. تبلت ها

نکته تبلت ها این است که دسترسی انگشت شست در اینجا به وضوح متفاوت با تلفن همراه است، به ویژه هنگام استفاده به صورت افقی.
گاه ممکن است که از سخت افزار های جانبی برای پیش بردن فرآیند مورد نظر در تبلت استفاده کرد اما همانطور که در نکته اول بیان شد باید نقاط دسترس پذیر بالا را شناخت و حداکثر تلاش کرد تا المان ها به آن نزدیک تر باشند. بهتر است در صورت طراحی رابط مورد نظر آن را بر روی یک تبلت آزمایش کنید تا در مورد کیفیت و راحتی استفاده از آن اطمینان حاصل کنید.

5. سخت افزارها

ویژگی مهم دیگر در مورد طراحی برای دستگاه های تلفن همراه متفاوت بودن قابلیت های سخت افزاری از دسک تاپ است. این به این دلیل است که دستگاه های تلفن همراه با مجموعه ای منحصر به فرد از چالش های مربوط به قابلیت استفاده همراه هستند. به عنوان مثال، تایپ کردن بر روی دستگاه تلفن همراه به طور طبیعی بسیار دشوارتر از دستگاه دسک تاپ است. بنابراین لازم است تا قبل از طراحی موارد این چنین را پیدا کرده تا رابط بهتری طراحی کرده و با پروتوتایپ کردن آن به قابلیت ها ونقاط قوت و ضعف طرح خود پی ببرید.

منبع