18
اسفندPersian Moons Name
1399
186 بازدید

نقد انیمیشن Soul

کارگردان:
Pete Docter, Kemp Powers
نقش های برجسته:
Jamie Foxx, Tina Fey, Graham Norton, …
ژانر:
خانوادگی / کمدی
مدت:
1ساعت و 47 دقیقه
تاریخ انتشار:
سال 2020

چندی است که از اکران انیمیشن محبوب روح، ساخته دو شرکت پیکسار و دیزنی می گذرد و در مدتی کوتاه جنجال بسیاری به پا کرده. بسیاری به نقد و آنالیز مفاهیم زیبای فلسفی و درس های مهم زندگی که این انیمیشن داراست، پرداخته اند. عده کثیر دیگری با الهام گیری از این انیمیشن به تغییر شخصیت و رفتار خود و همچنین سبک زندگی و نگرش خویش پرداخته اند. اما دانستن چالش های پشت پرده این انیمیشن و مراحل و پروسه های طی شده برای این انیمیشن هم در نوبه خود بسیار جالب و تحسین برانگیز است. موردی که در این بخش به آن می پردازیم.

موتور گرافیکی انیمیشن:

پیکسار برای ساخت این انیمیشن همچون باقی انیمیشن های خود از نرم افزار قدرتمند Radarman استفاده کرده. اگر مایلید که به قدرت این موتور و نحوه ساخت انیمیشن توسط این نرم افزار را بدانید پیشنهاد میکنم فیلم زیر را حتما مشاهده کنید. (لینک فیلم)

طراحی کارکتر روح ها:

برای طراحی این بخش تحقیقات بسیاری انجام شده تا با نظریات مختلف در این زمینه آشنا شوند به طوری که خودشان بیان می کنند: “ما تحقیقات زیادی را در سراسر جهان انجام دادیم، از جمله ادیان و آموزه های مختلف و ایده اساسی که بارها و بارها مطرح شد این بود که روح ها را بخار، غیر فیزیکی و بدون شکل توصیف می کنند – شبیه هوا” .
حال چالش اصلی شروع می شود. طراحی موجودی به شکل هوا و تبدیل آن از2D به 3D باعث شد تا طراحان کانسپ های بسیاری طراحی کنند و چالش بعدی انیمیت کردن طرز حرکت این کارکتر ها بود که برای آن پیکسار ناچار شد تا الگوریتم جدیدی برای آنان تعریف کند.

طراحی کارکتر ناظران (جری ها):

برای خلق این موجودات منابع بسیاری بررسی شد از جمله آنان می توان به مجسمه سازی سوئدی، طبیعت و حتی نور اشاره کرد. در نهایت از خط برای طراحی کارکتر ها استفاده شد. پودستا، سرپرست انیمیشن در این باره می گوید: “نه هر خط”، “ما در مورد یک خط زندگی صحبت می کنیم.” مجسمه سازان پیکسار دست به کار شدند و مجسمه های سیم سه بعدی ساختند تا تیم انیمیشن بتواند نحوه شکل گیری این شخصیت ها را در زوایا و ابعاد مختلف ارزیابی کند.

رنگ و نور پردازی:

در زمینه نور پردازی این استودیو مثل همیشه عالی عمل کرده، از سایه های تشکیل شده گرفته تا نورپردازی ماوراء عظیم تا تونل های تاریک مترو و فضای عالی کنسرت که همه نشان از توجه عالی طراحان به جزئیات می باشد. در زمینه رنگ هم پیکسار با استفاده درست از روانشناسی رنگ ها بهترین صحنات را خلق کرده؛ استفاده از رنگ آبی و سبز برای ارواح و جهان قبل از دنیای ما برای القای حس آرامش بهترین گزینه می باشد. استفاده از تکنیک پازتیو و نگاتیو در قسمت ماورا عظیم و محصور شدن سفید در پس زمینه مشکی به آن عمق بخشیده و در ادامه شور و هیجانی که رنگ های قرمز و نارنجی در کنار موسیقی عالی جاز به همراه خود دارد نمونه هایی از شاهکار پیکسار می باشد.