10
دیPersian Moons Name
1399
131 بازدید

نقد فیلمِ: آکوستیک بصری، مدرنیسم جولیس شولمن

Visual Acoustics (2008)

Visual Acoustics (2008)

کارگردان

Eric Bricker

تهیه کننده

Eric Bricker
Babette Zilch

نویسنده

Eric Bricker- Phil Ethington- Jessica Hundley- Lisa Hughes- Deborah Dietsch

بازیگران

Julius Shulman 
Frank Gehry
Dante Spinotti
Kelly Lynch
Richard Neutra
Ed Ruscha
Tom Ford
Barbara Lamprecht
Benedikt Taschen
Thomas Hines

روایت

Dustin Hoffman

موسیقی

Charlie Campagna

فیلمبرداری

Aiken Weiss
Dante Spinotti

ویرایش

Charlton McMillan

نمایش

Arthouse Films

زمان نمایش

June 22, 2008 (Los Angeles Film Festival)

October 9, 2009 (Cinema Village, New York, NY)

مدت زمان فیلم

84 minutes

کشور

United States

زبان

English

 

موضوع
یک فیلم مستند با روایت داستین هافمن‌، است که به بررسی زندگی و حرفه عکاس معماری جولیوس شولمن می پردازد‌، که در 98 سالگی در سال 2009 درگذشت. شولمان را بزرگترین و مشهورترین عکاس معماری جهان می دانستند. این فیلم عکس‌های شاخص او را نشان می دهد که اغلب با مدل‌های انسانی و مناظر چشمگیر پرجمعیت می شوند و اغلب ترکیبات آلی با طبیعت مصنوعی و ذوب شده با طراحی معاصر است. این فیلم نشان می دهد که چگونه این تصاویر شغل برخی از معماران بزرگ قرن بیستم‌، به ویژه ریچارد نوترا‌، جان لاوتنر و معماران مطالعه موردی را شکل داده است. تصویر نمادین وی از خانه مورد مطالعه شماره 22 یکی از مشهورترین و پراکنده ترین عکس‌های معماری مدرنیست است. شولمن که هنوز تا زمان مرگش کار می کرد‌، جشن معماری مدرن خود را با تصاویر چشمگیر از کارهای بزرگان مدرن مانند فرانک گری ادامه داد. کارهای وی به ویژه مدرنیسم جنوب کالیفرنیا را زنده کرد و معماری مدرن را در دسترس بسیاری قرار داد. شخصیت بزرگتر از زندگی او در کارش و در این فیلم یک نیروی محرک بود. با کاوش در هنر و زندگی منحصر به فرد خالق شولمن‌، ویژوال آکوستیک تصویری همه جانبه از سخنورترین سفیر مدرنیسم جعل می کند.

شولمن‌، مسئول عکسبرداری از بسیاری از شاهکارهای مدرن با جزئیات دقیق‌، به ویژه در مرکز جنبش جنوب کالیفرنیا بوده است. همانطور که فیلم توضیح می دهد‌، نگاه شولمن، تأکید سبک بر فضای باز و مطبوع است. خطوط طولانی و هندسی استفاده پانوراما از شیشه و پنجره ها ؛ و ترکیب بصری زمین و آسمان خارجی با مناطق راحتی داخلی از عناصر کارهای او به شمار می روند. در واقع در این فیلم نشان می‌دهد که تصاویر او، معماری مدرن را به جریان اصلی آمریکا وارد می کند.

اگرچه خود شولمن در خارج از صحنه‌های عکاسی و معماری کمتر از آن معماران شناخته شده است‌، اما تصاویر مکرر بازتولید شده وی از ساختارهای آنها به ایجاد وضعیت نمادین آن ساختمان ها کمک می کند. مشهورترین اثر وی‌، عکس پرتره ای شکل از خانه جعبه شیشه ای که از درون با چراغ‌های کروی روشن شده و مشرف به شبکه درخشان لس آنجلس در دره پایین آن است‌، خانه مورد مطالعه شماره 22‌، لس آنجلس‌، 1960 ؛ پی یر کونیگ‌، معمار‌، قبلاً بارها دیده شده و در بسیاری از عکس ها و فیلم‌های دیگر تقلید شده است که شنیدن داستان اصلی آن یک مکاشفه جذاب است.
او تقریباً همه معماران مدرن و مترقی از دهه 1930 شامل فرانک لوید رایت‌، ریچارد نوترا‌، جان لاوتنر و فرانک گری را به تصویر کشید.

این فیلم خود مانند ساختمانی است که از خرابه‌های ایستاده و سنگ تراشی شکسته و همچنین از تیرهای معاصر و شیشه ساخته شده و ساختاری را تولید می کند که به جای مخفی بودن ماهیت ترکیبی‌، خودنمایی می کند. و در حالی که بیشتر تمرکز روی شخصیت جذاب و جذاب شولمن است‌، روایت (با صداگذاری داستین هافمن) دائماً در لابه لای جالب توجه ها می چرخد تا درباره برنامه ریزی شهری‌، تولد جنبش محیط زیست (که شولمن یکی از حامیان اولیه آن بود) صحبت کند و یک داستان بزرگتر از معماری مدرنیستی از لوئیس سالیوان و جدایی وین تا فرانک گری. گشت و گذار در خانه هایی که شولمن فیلمبرداری کرد و هم اکنون متعلق به ساکنان مختلف ثروتمند و افسانه آنجلنوس و پالم اسپرینگ است‌، یک بعد انسانی جذاب را ایجاد می کند.

منابع: wikipedia، theguardian