11
دیPersian Moons Name
1399
179 بازدید

کتاب مبادی سواد بصری(خلاصه فصل دوم)

دسته بندی موضوعی
عمران و معماری
مناسب برای
بزرگسالان
شخصات فیزیکی وزن
280
قطع
وزیری
تعداد صفحات
252
نوع جلد
شومیز

مشخصات کتاب نویسنده/نویسندگان
دونیس ا. داندیس
مترجم
مسعود سپهر
ناشر
سروش
نوبت چاپ
چهل و ششم
تاریخ چاپ
1397
نوع چاپ
سیاه و سفید

هرگاه بخواهیم محتوایی متنی تولید کنیم سعی می کنیم تا از بهترین قواعد و کلمات برای القای حس خود و اشتراک گذاشتن دیدگاه خود با دیگران استفاده کنیم ؛ مجموع فنونی که در جهت رسیدن به این هدف به کار می بریم تاثیر گذار است مجموعه کلمات ، اصطلاحات ، علائم نگارشی ، قواعد و دستور و … که یک ترکیب مشخص را شکل می دهند . همین موضوع هنگامی که به تولید محتوای بصری می پردازیم نیز صادق است و ترکیب بندی یا کومپوزیسیون از جایگاه مهمی برخوردار است .

قبل از صحبت در مورد انواع روش هایی که می توان برای به معنا رساندن در پیام های بصری به کار برد شایان ذکر است یک پیام بصری مانند هر محتوایی برداشت های متفاوتی خواهد داشت که می تواند از روی سمبل ها و راز هایی که طراح در آن به کار برده استخراج گردد و یا با رجوع به حس درونی و آگاهی خود نسبت به محیط پیرامون و احساسات مشترک به این امر دست پیدا کرد . مرحله اول دریافت پیام دیدن می باشد که واکنشی نسبت به نور یا همان تونالیته رنگی می باشد البته که بحث به همین جا ختم نمی شود و برای یک اثر نمی توان باقی ویژگی ها همچون خطوط ، اشکال ، بافت ها و … را نادیده گرفت یا کم ارزش دانست.

تعادل

تعادل را می توان از مهمترین نکات ارزیابیهای بصری دانست زیرا انسان به صورت آگاه یا ناخودآگاه ابتدا تمرکز خود را معطوف این می سازد تا بتواند تعادل و توازن را در پدیده یا اثری بیابد ؛ جالب اینجاست که با وجود تکنولوژی های محاسباتی دقیق امروز سرعت انسان در یافتن نقطه تعادل بیشتر بوده زیرا این امر از غریزه او نشئت می گیرد.

فشار

فشار از عوامل مهم دیگر است که استفاده به جای آن می تواند بسیار تاثیر گذار باشد . تصور کنید در ظرفی مهره های سفید موجود باشد و یک مهره به رنگ آبی میان آنها خودنمایی کند ، یک دستگاه قالی بافی را در نظر بگیرید که سمت راست آن چهار نخ و سمت چپ آن یک نخ از بالا به پایین آمده باشد ، به این بیندیشید که در حال رانندگی هستید و با سه تابلو هشدار که در یک ردیف در کنار هم قرار گرفته اند برخورد می کنید ؛ مهره آبی به دلیل تفاوت رنگ ، نخ های سمت راست به دلیل تعداد و تابلو هشدار وسط به دلیل موقعیت قرار گیری فشاری را به وجود می آورند که در ابتدا توجه ما را به خود جلب می کنند و فشار حاصل از آنها با بر هم زدن نظم و یا تعادل موجود باعث این رخداد می شوند .

طراز و برجسته کردن

اگر می خواهید سوژه خود را برجسته کنید فقط کافیست تا آن را از تعادل خارج کنید و با استفاده از فنون طراز و برجسته کردن به این هدف دسترسی پیدا کنید . یک نقطه در مرکز یک صفحه ، عادی است حال اگر کمی آن را نسبت به محور های تعادل افقی و عمودی صفحه جا به جا کنید آن را برجسته کردید . اگر یک سوژه را طراز کنید از فشار آن کاسته اید و با وزنی که به آن بخشیده اید باعث توجه بیشتر مخاطبان به آن می شوید ؛ اگر ترکیب بندی مد نظر انتظارات شما را برآورده کرده باشد ترکیب بندی خود را طراز کرده اید .

جاذبه و جمع شدگی

اگر قرار باشد شکل پیچیده ای را با استفاده از نقاط طراحی کنیم بی شک هر چه تعداد نقاط مورد استفاده ما بیشتر و به هم نزدیک تر باشند شکل با جزئیات بیشتری شکل می گیرد اینجاست که اهمیت مسئله جاذبه و جمع شدگی بر ما روشن می شود . نیاز مبرم انسان بر ساختن کلیتها از واحد های منفرد و وصل کردن نقاط برای رسیدن به یک پیام کلی از دیرباز مورد توجه بوده تا آنجایی که صورت های فلکی امروزه برآمده از همین نیاز است .

مثبت و منفی

اصلی یا فرعی ، سایه یا روشن ، سیاه یا سفید … اگر به دنبال پدید آوردن سوژه هایی با معانی مستقل و متضاد هم اما در عین حال در ارتباط و اتحاد با یکدیگر هستید فن مثبت و منفی می تواند جواب خوبی برای نیاز شما باشد . در پیام بصری عنصری که باعث بیشترین توجه شود را پوزیتیو یا مثبت گویند و عنصری که حالت خنثی تری را می رساند نگاتیو یا منفی می نامند .

میزان پیچیدگی در رساندن پیام در محتوای بصری نسبت به حالت نوشتاری آن مشکل تر است و تعابیر گوناگونی را در بر خواهد داشت ؛ حال این بر عهده ماست تا بتوانیم با یادگیری شگرد های آن و تکرار و تمرین و اعمال نکات فوق تعدی در میان معناها را کاهش دهیم . مطالب بیان شده تمثیل دستور زبانی می باشد که برای شروع گفتار و نوشتار نیاز است و بسنده کردن به این حد نمی تواند ما را شاعری در این زمینه گرداند . انسان به دلیل ذهن پیچیده ای که دارد می تواند از یک مبحث برداشت های متفاوت داشته باشد و توقع محدود کردن آن به یک مفهوم کلی نیز غیرمنطقی می باشد اما مطالعه بیشتر در راستای درست رساندن مفاهیم خود به دیگران و مخاطب هدف گامی موثر در تولید محتوای بصری می باشد .