08
آذرPersian Moons Name
1399
165 بازدید

مقیاس کودکان: تاریخچه مختصر مبلمان کودک

تعریف: مبلمان کودکان تمام مبلمان ثابت یا متحرک است که مطابق با دستورالعمل های ارگونومیک و ابعاد آناتومیکی کودکان به طور خاص طراحی شده است. به دنبال این تعریف ، ما می توانیم دو نوع مبلمان را شناسایی کنیم.

1: مواردی که رابطه بین پرستاران خانگی و کودکان را تسهیل می کند.

2: مواردی که به کودک امکان استفاده مستقل از آنها را می دهد.

تفاوت بزرگ بین این دو نوع این است که نوع اول ابعادی دارد که عمدتا با ارگونومی بزرگسالان سازگار است ، در حالی که نوع دوم برای تأمین نیازهای ارگونومیک کودک در هر مرحله از رشد آنها طراحی شده است. از آنجا که رشد کودکان نسبتاً سریع اتفاق می افتد ، معمولاً مبلمان این گروه دوم چند منظوره یا حتی قابل تمدید هستند.

مبلمان منحصراً برای کودکان در کجا اولین بار ظاهر شد؟ سوابق مصر باستان نشان می دهد که تخت اولین اثاثیه ای است که با ابعادی مناسب برای کودکان خردسال طراحی شده است. با تخت بزرگسالان فقط از نظر اندازه متفاوت بود ، بنابراین هنوز تختخواب مناسب برای کودکان نبود.

در یونان باستان ، اولین نمونه از مبلمان در نظر گرفته شده برای کودکان ، نوعی گلدان بود که در یک پایه بلند قرار داشت و فضاهایی برای نشستن کودک و قرار دادن پاهای خود در دو طرف وجود داشت. در آنجا کودک می تواند ایمن و تمیز بماند در حالی که از دور تحت نظارت است. یکی دیگر از مبلمان مشهور مربوط به دوره رنسانس است ، زمانی که خانواده های بورژوازی شروع به استفاده از قفسه های کتاب کودکان کردند که عمدتا به منظور تنظیم کتاب های مدرسه خود طراحی شده بود.

در اواخر قرن نوزدهم ، می توانید برخی از صندلی ها و تخت های کودک را که توسط Michael Thonet ، که متخصص خم کردن و شکل دادن به چوب بود ، پیدا کنید. با این حال ، فقط در قرن 20 بود که این موضوع به صورت جدی در دستور کار طراحان مهم قرار گرفت.

در اوایل قرن 20 ، تعدادی از اعضای باوهاوس( Bauhaus ) پیشنهادهایی را برای مبلمان کودکان ارائه دادند ، از جمله آنها گریت ریتولد(Gerrit Rietveld) و مارسل بروئر(Marcel Breuer). در ادامه سوابق برخی از قطعات و ساخته های مربوط به دوره که توسط پیتر کلر (Peter Keler)، آلما سیدهوف-بوشر(Alma Siedhoff-Buscher) ، اریش دیکمان(Erich Dieckmann) و کریستین سولمر ودل (Kristian Solmer Vedel) طراحی شده است را به نمایش می گذاریم.

Puppenwagen, Peter Keler, Bauhaus Museum Weimar-8919

Puppenwagen ، پیتر کلر ، موزه باهاوس ویمار -8919

Peter Keler, Public domain, via Wikimedia Commons

پیتر کلر – گهواره باهاوس ، 1922. تصویر از طریق ویکی مدیا

Alma Siedhoff-Buscher, CC0, via Wikimedia Commons

Alma Siedhoff-Buscher – کمد اسباب بازی کودکان ، 1923. تصویر از طریق ویکیمدیا

Multifunctional children's furniture in laminated beech by danish designer w:Kristian Solmer Vedel (Design: 1951, Manufacture: 1956). Image via Wikimedia

مبلمان چند منظوره کودکان در راش لمینت شده توسط طراح دانمارکی w: Kristian Solmer Vedel (طراحی: 1951 ، ساخت: 1956). تصویر از طریق ویکی مدیا

در ربع دوم قرن بیستم ، موفقیت آموزش علمی که توسط ماریا مونته سوری (Maria Montessori) پیشنهاد شد ، گسترش وسایل کودکان را در دوره پس از دهه 1930 تشدید کرد. مونته سوری در کتاب خود “کشف کودک” لحظه ای را تصمیم می گیرد که مشکل یافتن اندازه مبلمان کودکان را حل کند:

بنابراین من شروع به مطالعه الگویی از مبلمان مدرسه کردم که در اختیار کودک قرار گرفت و متناسب با نیاز کودک بود و به شیوه ای هوشمندانه عمل می کرد. من میزهایی را داشتم که به اشکال مختلف ساخته شده، که تکان نمی خورند و آنقدر سبک بودند که دو کودک چهار ساله به راحتی می توانند آنها را حمل کنند. صندلی های ساخته شده از کاه یا چوب ، بسیار سبک و زیبا که از تولیدات مینیاتوری صندلی های بزرگسالان بود ، اما برای کودکان تهیه شده بود. صندلی های چوبی را که با بازوهای گشاد و صندلی های حصیری نیز سفارش دادم. میزهای مربعی برای یک نفر و جداول از اشکال و اندازه های دیگر. – Montessori، 2017، pp. 51-52

تقریبا به طور هم زمان، نام های بزرگ دنیای معماری شروع به اختصاص دادن خود به طراحی مبلمان برای نوزادان و کودکان خردسال کردند. آلوار آلتو(Hugo Alvar Henrik Aalto) مبلمان مختلفی را بین سالهای 1932 و 1934 طراحی کرد ، دقیقاً همانطور که ژان پروو در سال 1937 انجام داد. در میان آنها ، قطعاتی که بیشتر در پروژه های معماری کودکان امروز دیده می شوند ، مینیاتورهای صندلی ها و صندلی های طراحی شده توسط زوج چارلز و ری ایامز است.

Photo: 1919, South Australia. Two children exploring geometric insets and frames, watched by a third child.Montessori, M. (1998) Creative Development in the Child II. Madras: Kalakshetra Press. Image via @montistory101

عکس: 1919 ، استرالیای جنوبی. دو کودک در حال کاوش در حفره های هندسی و قاب ها هستند که توسط کودک سوم تماشا می شود. مونته سوری ، م. (1998) رشد خلاق در کودک II. مدرس: مطبوعات کالاکسترا. تصویر از طریق @ montistory101